субота, 7. децембар 2013.

Александар Лукић: Брезова Драинчева метла


Брезова Драинчева метла

   Живот, судбина и дело песника Р. Драинца, полиграфа, најтипичнијег представника космополитске поезије у нас, сав је у знаку пута, који се никада неће свршити. Који је то пут? Какав је то пут? 
   Најлепши портрет Рада Драинца, дело великог пријатеља Михаила С. Петрова (уништен у песниковој родној кући после његове смрти, коришћен као поклопац каце за кишељење купуса, према сведочењу једног од његових рођака у Трбуњу, новембар 1998, преузето из девете књиге Дела Драинца, „Циркус Драинац“, 1999) изгубљен је.
     Признао је да дубоко пати што пише, он који је радо свирао на виолини, и препевавао на српски са неколико светских језика. Са сигурношћу је тврдио да ће за њим колико сутра други трагати са истим интелектуалним поштењем и куражима, али је упозоравао будуће да ником неће бити застава. И у томе је био апсолутно доследан.
    Једино признање које је овај писац добио за живота беше Албанска споменица (1921).
  Тридесетих година минулог века Драинац, цитира Стриндберга (Бога тражиш, а нађеш ђавола. То се мени догодило – А. Стриндберг, Инферно) и тако признаје у некој грозници која му је ледила мозак, да је противу тога да се заварава надама, да га је стид да похађа цркву, по којој ходају трговци, да је безверник, и да би Богу могао прићи с обзиром на стање у коме се налазио само са подлостима у души, да се кукавички спасава. Каквом вером да се спасава? Пита.
    Упорним или крвавим трагањем за великом тајном.
   Пишући: „Не тражим да ми нико ништа не опрашта. Нека пређу ако могу преко чињеница наших бића… Јер оно што остаје увек и свагда у првом плану, то ће увек бити само живот наш, твој и мој, везан у мистериозним дубинама трајања истим трагедијама, пожудама, сновима, истом драмом неизрецивога…“, овако пишући, Драинац се обраћа будућности, нама.
   Да, Бога је тражио, а нашао је ђавола. То се Драинцу догодило!

  То није тешко доказивати. Хваљени романописци, ловорикама овенчани у нашој књижевности са тим ставом, свакако подстицајним, добили су бесплатно тему да размишљају: каква би се књига о томе могла написати! Али, слаба је вајда од њих била. Од већине, њачећих заводника. Неопозиво.
    Песник Драинац је Србин кога су Срби осудили на смрт! У једној од гимназијских соба Гимназије у Блацу четници су Драинца осудили на смрт, поновимо ту истину за све оне који се и дан дањи праве глуви код ушију, да је овако пресну још једном чују. Учинише то наша браћа, давно из штаба четничког војводе попа-Мике.
    Песник који није крио да се нагладовао, напатио и намучио у животу, као јунак Хамсуновог романа Глад, прву своју књигу објавио је у само три примерка! Драинац је књижевне отрове консумирао са једном демонијачком насладом за дух, – како сам признаје, никако, међутим да отрује целокупно биће. Борећи се за интегралну човекову слободу, и своју у првом реду, не значи да је са тим фактом био глув и слеп пред стварним чињеницама 20. века, у ком је човекова слобода, са становишта економско-политичког, једна фикција. Драинац је страсно веровао да је слобода јача од љубави коју је заменио мржњом и дубља од свих теорија по којима је човек анђео и сладак као млеко. Слобода није хришћанског порекла ни утопија: она је право на живот…
  Жестоко је критиковао, поред осталога, и тзв. „књижевне фантоме“, многе неутешне литераторе, који су се и данас намножили, као у Драинчево доба. Ваљда ђаволу треба захвалити што је сачувана Драинчева свеска у којој је записан текст Пуноправне одбране, који је наговестио пошаст надолазеће револуције и отров тзв. писаца-демократа.
   Драинац је био актуелан јуче и прекјуче, али нема сумње да је данас још актуелнији, барем за оне који стрпљиво ишчитавају његова Дела. Драинац је још 1937. године показао да нашег човека шибају вековне непогоде, и да непоштовање његове слободе може бити фатално! Укрива се да је Драинац више био пророк него „боем и бандит“. Нико није тако жестоко и проницљиво критиковао тзв. писце-демократе (Крлежу, М. Ристића). Нико није тако беспоштедно шибао беду наших књижевника.
   Постоји једна жалосна ствар у литератури уопште: писци желе да спасу своје одвратне лешине у гробу. Све што раде, подсвесно има значење њиховог загробног тријумфовања. Они имају само једну жељу на срцу: вечност. Живот је за њих у другом плану. Његове гнусобе, флоскуле, подлости и издајства стиде се да открију, да не би тиме своје лешине, у гробу учинили гаднијим него што су… итд.
   Демократију наших писаца Драинац никако није могао разумети, јер је врло добро знао, да они који тако гласно трубљаху о једнакости, слободи и братству, у приватном животу, на делу, беху сви одреда аристократе…
   Бунтовник против патентираних котерија, које су одувек имале упоришта у српској књижевности, путник, полиграф, Драинац наставља стазом без краја, стазом бунила и лудила, како би рекао Сиоран; својим животом и делом доказујући да се баналност мора превазићи свим средствима и остварити преображај, који није друго до испуњење апсолутне изражајне снаге.
   Да тиме и завршим, један од стотину могућих погледа на дело писца, које је обележено и патњом, која је, зна Сиоран – пут отвајања, раздвајања, центрифугална сила која те одбацује од сржи живота, где све тежи да се уједини у љубави и нежности…
   Драинац је сањао о Обнови, истинској, која је више него потребна, управо сада, српској књижевности, култури и друштву. Његова дела су објављена тек пре једанаестак година, безмало пола века после његове смрти, и она су била одличан повод да се поново вреднује и превреднује његово Дело у целини, али је то изостало. Драинац је прилично укривен писац, упркос свему, извикан непознат писац у нас, после толико година и после свега.
   Драинац полиграф је наш савременик. Он је један од оних који су започели превредновање у српској књижевности. У сваком случају тачно је уочио у својим најинтимнијим текстовима: Има корова у свему на свету: у друштву, литератури, у љубави, трговини, у пријатељству итд… Треба очистити пекарнице од пацова, подруме од киселих вина, литературу од самозваних критичара, а једна брезова метла је данас потребнија од свега…
    Ето, те метле сам се ја Господо, прихватио без стида.
   Она се у мом песничком Делу, трси, то је већ одавно постало да буде и неурастеницима из моје младости јасно.
   Тешко је живети међу савременим ушкопљеницим
а.

Александар Лукић
(Браничево, 3-4/2010)

Фотографије: Перо Васлић

Нема коментара:

Постави коментар

Die Rechtslage macht folgenden Hinweis notwendig:
http://miroslavdusaniclyrik.blogspot.com
hat keinerlei Einfluss auf die Gestaltung und die Inhalte der verlinkten externen Seiten.

http://miroslavdusaniclyrik.blogspot.com
distanziert sich daher ausdrücklich von allen Inhalten aller verlinkten externen Seiten und übernimmt keinerlei Haftung für die Inhalte der Seiten, auf die von diesem Blog aus verwiesen wird.

Alle Rechte für die Wortprodukte und Bilder sind, wenn nicht ausdrücklich anders angegeben, ausschließlich bei © Miroslav B. Dušanić.

Es wird entsprechend §28 Abs. 4 Bundesdatenschutzgesetz (BDSG) ausdrücklich der in §28 Abs. 3 BDSG definierten Nutzung meiner Daten und der Daten Dritter für Werbezwecke oder für die Markt- und Meinungsforschung widersprochen.

Kommentare geben ausschließlich die Meinung des jeweiligen Verfassers wieder.

Ich behalte mir vor, beleidigende, rassistische, vulgäre oder nicht gesetzeskonforme Kommentare zu löschen.