![]() |
* 28. март/09. април 1883 † 21. децембар 1954 |
«Материјалист је привржен једном једином извору искуства, он верује само у њега и користи се једино њиме, а тај извор представљају спољашњи осети. Услед тога материјалист се одликује једностраношћу, ограниченошћу и сиромаштвом свог искуства. То не значи да он у стварности има посла само са спољашњим, чулним опажајима, тако да може само да види, чује, мирише, поседује чуло додира и укуса; не, он изграђује за себе (некад несвесно, а некада свесно) такав душевни став као да и нема никаквог другог искуства. Он живи и мисли тако као да у његовом искуству нема никаквих ванчулних садржаја, као да се може доказивати и образлагати само помоћу чулних опажаја и само у области материјалних ствари. Он није навикао да се креће у сфери другачијег искуства и другачијих предмета. Он као да се једном заувек приљубио уз стања свога тела и сведочанства његових органа, њима се поверио и у њих поверовао, а затим уверио себе да, тобоже, ни он а ни други људи немају приступа било чему другом. Његова пажња, његово интересовање, његове жеље, његова делатност окренути су оном спољашњем; условно речено, може се констатовати да је он ”екстровертан” (окренут према споља). И ако види човека ”интровертног” (окренутог унутра, ка унутарњем, ванчулном свету) он неће бити у стању ни да схвати његов став нити да му поверује на реч: прогласиће га за лажова, фантазера или обмањивача.
Сваки иоле искусан мислилац, међутим, могао би без посебног напора да докаже таквом наивном и самоувереном материјалисти да уопште није у праву, зато што се све своди на једнострано сиромаштво његовог искуства или, још тачније, на одсуство жеље да се уочи и узме озбиљно и другачије искуство, без којег не може ни он сам. Материјалист, као и сваки други човек, поседује не само телесна већ и душевна стања, и многа од тих душевних стања пружају му нечулно искуство и откривају му нечулне предмете. Глупо је и штетно затварати очи пред разноврсношћу и богатством искуства, култивисати своје ниже, а одбацивати или чак порицати више способности. Још глупље и штетније је покушати наговорити друге људе на исто такво скудоумље или им то скудоумље наметати путем државне принуде, како то чине комунисти, прописујући материјалистичку наставу у школама и дајући друштвене привилегије безбожницима и борбеним материјалистима.
У ствари, ствар стоји тако да су човеку, напоредо са чулним опажајима, дати и други, бескрајно благороднији, префињенији и значајнији извори искуства. Судбина сваког појединачног човека, целих покољења и националних култура, зависи од тога да ли људи живе тим искуством, умеју ли да га цене, развијају и стваралачки се користе његовим изворима итд. Целокупна савремена духовна криза коју човечанство преживљава може се објаснити тиме што је човечанство током неколико генерација пренебрегавало изворе овог искуства и одвикло се, одучило да се њима користи; заслепљено успесима природне науке и технике, равнодушно према религиозним дубинама живота оно се у целини (или скоро у целини) приклонило чулним опажајима, као и теорији и пракси које из њих проистичу. Услед тога, људи новог времена постали су виртоузи у проучавању материјалне природе и у техничким изумима, али су се и неосетно обрели у стању детиње беспомоћности по питањима духовног искуства, духовне очигледносши и духовних умешности. Та криза се може превладати само на један начин: вратити се тим благородним и чистим изворима духовног искуства, пробудити их и стваралачки почети живети помоћу њих.
Човек не може да живи само захваљујући чулним опажајима, полазећи само од њих и ограничавајући се само на њих; можда је то доступно најпростијим и најнижим животињама, али, на пример, пси и коњи несумњиво стоје на знатно вишем ступњу. Човеку су, поред телесних опажаја, својствени још осећање, моћ уобразиље, воља и енергија мисли. Разуме се, он може да пренебрегне ова стања или унушарње акте, и да их сведе на познати минимум, поистовећујући се са животињама код којих доминирају чулни опажаји и телесне потребе; човек такође може да те највише способности своје душе претвори у једноставна оруђа својих телесних надражаја и потреба, тј. да живи не толико помоћу њих, колико злоупотребљавајући их. Али ако би он кренуо тим путем, онда би из тога могли да проистекну само крајња нужда, варварство и баналност. Зашто? Зато што ове омаловажене и занемарене душевне снаге нипошто не би престале да живе и делују у његовој души, већ би почеле да воде порочан живот и одвлаче душу на погибељне путеве; јер је оруђе које се не чисти, које се запушта и злоупотребљава увек штетно и опасно.
Разуме се, могуће је односити се с презиром према животу осећања, на пример према љубави, радости, благодарности, поштовању, страхопоштовању, части и патриотизму, и све то одбацивати као ”сентименталност”, али због тога душевна преживљавања нипошто неће ишчезнути, само ће постати погубна, злобна, несрећна и одвратна, тј. душевно и телесно штетна, а духовно погибељна; приљубиће се уз рђаве садржаје и људска душа ће се испунити мржњом, завишћу, злобом, охолошћу иосветољубивошћу.
Сваки иоле искусан мислилац, међутим, могао би без посебног напора да докаже таквом наивном и самоувереном материјалисти да уопште није у праву, зато што се све своди на једнострано сиромаштво његовог искуства или, још тачније, на одсуство жеље да се уочи и узме озбиљно и другачије искуство, без којег не може ни он сам. Материјалист, као и сваки други човек, поседује не само телесна већ и душевна стања, и многа од тих душевних стања пружају му нечулно искуство и откривају му нечулне предмете. Глупо је и штетно затварати очи пред разноврсношћу и богатством искуства, култивисати своје ниже, а одбацивати или чак порицати више способности. Још глупље и штетније је покушати наговорити друге људе на исто такво скудоумље или им то скудоумље наметати путем државне принуде, како то чине комунисти, прописујући материјалистичку наставу у школама и дајући друштвене привилегије безбожницима и борбеним материјалистима.
У ствари, ствар стоји тако да су човеку, напоредо са чулним опажајима, дати и други, бескрајно благороднији, префињенији и значајнији извори искуства. Судбина сваког појединачног човека, целих покољења и националних култура, зависи од тога да ли људи живе тим искуством, умеју ли да га цене, развијају и стваралачки се користе његовим изворима итд. Целокупна савремена духовна криза коју човечанство преживљава може се објаснити тиме што је човечанство током неколико генерација пренебрегавало изворе овог искуства и одвикло се, одучило да се њима користи; заслепљено успесима природне науке и технике, равнодушно према религиозним дубинама живота оно се у целини (или скоро у целини) приклонило чулним опажајима, као и теорији и пракси које из њих проистичу. Услед тога, људи новог времена постали су виртоузи у проучавању материјалне природе и у техничким изумима, али су се и неосетно обрели у стању детиње беспомоћности по питањима духовног искуства, духовне очигледносши и духовних умешности. Та криза се може превладати само на један начин: вратити се тим благородним и чистим изворима духовног искуства, пробудити их и стваралачки почети живети помоћу њих.
Човек не може да живи само захваљујући чулним опажајима, полазећи само од њих и ограничавајући се само на њих; можда је то доступно најпростијим и најнижим животињама, али, на пример, пси и коњи несумњиво стоје на знатно вишем ступњу. Човеку су, поред телесних опажаја, својствени још осећање, моћ уобразиље, воља и енергија мисли. Разуме се, он може да пренебрегне ова стања или унушарње акте, и да их сведе на познати минимум, поистовећујући се са животињама код којих доминирају чулни опажаји и телесне потребе; човек такође може да те највише способности своје душе претвори у једноставна оруђа својих телесних надражаја и потреба, тј. да живи не толико помоћу њих, колико злоупотребљавајући их. Али ако би он кренуо тим путем, онда би из тога могли да проистекну само крајња нужда, варварство и баналност. Зашто? Зато што ове омаловажене и занемарене душевне снаге нипошто не би престале да живе и делују у његовој души, већ би почеле да воде порочан живот и одвлаче душу на погибељне путеве; јер је оруђе које се не чисти, које се запушта и злоупотребљава увек штетно и опасно.
Разуме се, могуће је односити се с презиром према животу осећања, на пример према љубави, радости, благодарности, поштовању, страхопоштовању, части и патриотизму, и све то одбацивати као ”сентименталност”, али због тога душевна преживљавања нипошто неће ишчезнути, само ће постати погубна, злобна, несрећна и одвратна, тј. душевно и телесно штетна, а духовно погибељна; приљубиће се уз рђаве садржаје и људска душа ће се испунити мржњом, завишћу, злобом, охолошћу иосветољубивошћу.
На исти начин ”одбачена” и занемарена моћ уобразиље нипошто неће ишчезнути ни одумрети, напротив, разулариће се и одати најнижим, највулгарнијим и понижавајућим животним садржајима, проналазиће похотљиве, отужне, зле слике и уживати у њима, а пролазити слепо и равнодушно мимо слика непорочне чистоте, племенитости и божанствене лепоте. Људи који своју уобразиљу не усмеравају ка вишим, нечулним садржајима, постају заробљеници баналности и по речима мудрог Хераклита целог живота се ”наслађују прљавштином”.»
Иван Иљин
/Из књиге Пут духовне обнове/Иван Иљин
![]() |
Мирослав Б. Душанић |
Нема коментара:
Постави коментар
Die Rechtslage macht folgenden Hinweis notwendig:
http://miroslavdusaniclyrik.blogspot.com
hat keinerlei Einfluss auf die Gestaltung und die Inhalte der verlinkten externen Seiten.
http://miroslavdusaniclyrik.blogspot.com
distanziert sich daher ausdrücklich von allen Inhalten aller verlinkten externen Seiten und übernimmt keinerlei Haftung für die Inhalte der Seiten, auf die von diesem Blog aus verwiesen wird.
Alle Rechte für die Wortprodukte und Bilder sind, wenn nicht ausdrücklich anders angegeben, ausschließlich bei © Miroslav B. Dušanić.
Es wird entsprechend §28 Abs. 4 Bundesdatenschutzgesetz (BDSG) ausdrücklich der in §28 Abs. 3 BDSG definierten Nutzung meiner Daten und der Daten Dritter für Werbezwecke oder für die Markt- und Meinungsforschung widersprochen.
Kommentare geben ausschließlich die Meinung des jeweiligen Verfassers wieder.
Ich behalte mir vor, beleidigende, rassistische, vulgäre oder nicht gesetzeskonforme Kommentare zu löschen.