уторак, 18. август 2015.

Мирослав Лукић: УВОД У ТРАДИЦИЈУ ТЗВ. БЕЗДАНЕ КЊИЖЕВНОСТИ (фрагмент)

БРАНИЧЕВО, број 1-2/2009.
УВОД У ТРАДИЦИЈУ ТЗВ. БЕЗДАНЕ КЊИЖЕВНОСТИ (фрагмент)

    Размишљајући о изворима, бити и крају поезије Тин Ујевић је знао да је поезија, ако тако може да се каже, „окултни смисао религије“1. Ујевић зна да постоји основна разлика између поезије и религије, поезије и филозофије. „Поезија је везана за осјећај и донесена интуитивно. Филозофија апстрахира од осјећаја и држи се умних спекулација. Поезија чак и јесте филозофија у чину, козмичка социологија која је никнула у дубљини осјећања повјерења у природу“. Објављујући та своја размишљања о суштини песништва и његовој судбини (у Југословенској пошти, 1934) , Ујевић је знао да поезија не треба да губи „тло стварности под ногама“.2
  Ујевић није веровао у социјализовану лирику, сумњајући да она може „бесконачно задржати субјективну ноту.“3
   Да ли је Ујевић мислио о том премештању поезије у прозу као о њеној обнови? Највероватније.
  У есеју написаном коју годину раније (1929, Ново доба), Ујевић је изричит: „Пјесма је дух, а све је остало мртво слово.“4
   Ујевић је најближе бездану уметности, смислу стваралаштва, стваралаштва и лепоте, уметности и теургије.
   Ујевић је, боље него многи послератни песници знао, да је свет који нам је наметнут „као фактицитет, „овај свет“ – „деформисан, он није космичан, у њему нема лепоте. Доживљај лепоте у свету је увек стваралаштво; – у слободи, а не кроз принуду, достиже се лепота у свету“, каже Берђајев.5
   Песништво је неизбежно, и у најгорим временима, и у оковима царства Ћесара6, и када се свет културе буде рушио у свет цивилизације.

Мирослав Лукић
/Часопис за књижевност и културу БРАНИЧЕВО, година LV, број 1-2; Пожаревац, јануар-март 2009./
______________________________
1) „Религија и није друго, у њеноме правом надахнућу, него поезија природе. Религија се деградира, губи свој први узвишени значај, када тражи да се вјерује дословно у све идоле и богове које је она поставила. Али има стољећа када народ у своје богове не вјерује другачије него као у фантастичне фикције. Тада је вјера поетична, стваралачка, митос се осјећа као грана живота. Отуда, јер се религија једном схвата и прима као поетска могућност, криво се закључује да је религија свагда поетична, а да је поезија, напротив, везана уз вјерске или анимистичке фетише. Она је уз њих везана, премда их је сама створила пластиком маште, само у стадију своје примитивне економије“.
2) „Без стварности, поезија пловећи магији, фетишу, сну, бива чак и ретроградна. Она је тада ретрограднија чак и од позитивних религија водећи нас у чаробни свијет примитиваца, анимиста и тотемиста“.
3) „Треба ликвидирати прошлост која се повампирила у фетишима надреализма. Пјесник гребући поноре личне мистике, иза којих стоји егзалтација еротомана Нарциса, дошао је у везу са својим генијем, с демоном (подвукао М. Лукић). Али тај демон треба да се помири са судбином која изражава добри бог свјеснога и етички просвијећенога људства. Ми нећемо поезију која ради само с пјесником, па ни ону која ради с пола свијета. Хоћемо поезију глобуса и козмоса. А глобус је довољно људски и друштвен, тако да га треба у цјелокупности схватити, макар нам разлике не биле равнодушне. Ни природа није ништа друго него извор енергије и козмичка средина човјека према којој свака локална средина ишчезава. Од култа природе треба стићи до култа социјалне етике, а та не смије бити намјештена ни сасвим артифицијелна. / Даље – поезију треба сврстати, премјестити у прозу. То ће бити велика, неизбјежна ликвидација најскорије будућности“.
4) „Умјетност је ријеч, очитовање, откровење; пјесник и умјетник је свећеник, и он је једини истински, прави, жив и стваран; а сви се они остали, јадници, нису ни родили. Колање васионога живота и откуцаје његова била ништа не може да примјерно дочара осим чаробнога ритма умјетности; она је, звук и слика, шипка која оживљује, начело које ставља у покрет, дух који одуховљује и одјелотворује. Пјесма није више ни сан; она је чин, смисао и окруњен успјех кроз кривуље опстанка појединца и друштва. Природа је стварност неорганизована, каотична и произвољна у својој продукцији; умјетност је организована стварност, организовано искуство, стварање са печатом духа. Божанско начело се разгаљује и раскопрењује кроз њу; штавише, као да овај свемир, несвршен и запуштен од Бога Оца, чека да га препороди и да му заглавак, прекаљен у најчистије облике дефинитивне и мјеродавне Љепоте, краљевска машта једнога песничкога генија, видовитога жреца, врача, вилењака и вилинскога сина. (…)
Гдје нема умјетности, и слободна и просвијећена друштва спавају мртвим сном, јер она доноси ову духовну етичку боју која се састоји у игри, у сјенчаwу, у чаробији Форме. Пјесници су људе научили говорити: пјесничка слика је била заметак појма као научнофилозофске схеме, а данас је лијек и устук против истога појма, да не би пресушили извори живота и да би сложеније узело одмазду против једноставнога, више против нижега. Па и само значење и светиња, дјевичанство Ријечи ослобађа се натруха и обесвећења само у умјетности која је осветила праве односе међу слоговима, те пронашла у ријечима корелате, можда и супституте, како за начела тако и за чињенице, сваке земаљске, не само духовне, не само аудитивне и визуелне, него и, бого мој, гастрономске стварности“. (Сумрак поезије)
5) „У сваком уметничком деловању већ се ствара други свет, космос, спокојно-слободни свет. Отпада краста са лица овог света. Уметничко стварање је онтолошке, а не психолошке природе. / Али на уметничком стваралаштву је очигледан трагизам сваког стваралаштва – несклад између онога што је задато и остварења. Циљ сваког стваралачког чина је неизмерно већи од било ког његовог остварења. (…) Циљ сваког стваралачког чина је – стварање другог бића, другог живота, пробој кроз „овај свет“ ка другом свету, прелазак од хаотично-тегобног и изопаченог света ка слободном и дивном космосу. Задатак уметничког стваралачког чина је – теургијски…“ (Н. Берђајев, Смисао стваралаштва, књ. друга, Логос-Ант, Београд 1996, 45–46)
6) „И најдавнија и најстарија лирика није се родила као производ грубог живота који није ништа него неуки рудиментум, него је само, пуким случајем, поводом живота који и није никаква озбиљна стварност, сијевнула, зазвучала као један чисто духовни Музикални Мотив… Садржај и воља поезије? Мање него сјена паукове пређе, трак сунца у дјечјим прстима… / Сасвим је разумљиво да је рогоборно наступање и груби, прозаички наступ футуриста могао само да значи један стихијски талас барбарије. Та је барбарија била толико окрутнија што је била оборужана симпатијама модерних дивљака и, говорећи са катедара и у лабораторијама, употребљавала језик ароганције подупрт рјечником вулгарности и опших мјеста. Али што ћемо да радимо? Хисторија се успела не да разори идеологију него менталитет… жуту мозговну кору“ (Ујевић, Сумрак поезије). 


Фотографије: Мирослав Б. Душанић

Нема коментара:

Постави коментар

Die Rechtslage macht folgenden Hinweis notwendig:
http://miroslavdusaniclyrik.blogspot.com
hat keinerlei Einfluss auf die Gestaltung und die Inhalte der verlinkten externen Seiten.

http://miroslavdusaniclyrik.blogspot.com
distanziert sich daher ausdrücklich von allen Inhalten aller verlinkten externen Seiten und übernimmt keinerlei Haftung für die Inhalte der Seiten, auf die von diesem Blog aus verwiesen wird.

Alle Rechte für die Wortprodukte und Bilder sind, wenn nicht ausdrücklich anders angegeben, ausschließlich bei © Miroslav B. Dušanić.

Es wird entsprechend §28 Abs. 4 Bundesdatenschutzgesetz (BDSG) ausdrücklich der in §28 Abs. 3 BDSG definierten Nutzung meiner Daten und der Daten Dritter für Werbezwecke oder für die Markt- und Meinungsforschung widersprochen.

Kommentare geben ausschließlich die Meinung des jeweiligen Verfassers wieder.

Ich behalte mir vor, beleidigende, rassistische, vulgäre oder nicht gesetzeskonforme Kommentare zu löschen.