петак, 10. април 2009.

Кратки осврт на жељезницу у Дервенти

Одлуком Берлинског конгреса 1878. год. дата је Аустро-угарској монархији управа над Босном и Херцеговином. Она је почела, више због својих потреба, да изграђује и развија мрежу ускотрачних пруга у БиХ. Неколико жељезничких компанија је учествовало у изградњи ових пруга, и све оне су и послије изградње остале у њиховом власништву. (У мом осврту нећу помињати компаније које за град Дервенту нису од значаја.)

Једна од њих je Царевска и Краљевска Босанска Жељезница (ккBB - Kaiserliche und Königliche Bosnabahn / Royal-Imperial Bosnian Railway) koja je од 12. фебруара 1879. год. до њеног престанка постојања (27. јула 1895 године) пустила у промет више дионица ускотрачних пруга. Дионица Босански Брод - Дервента - Добој изграђена је већ 1878. год., а 24. марта 1879. год. пуштена је у промет. 
На овом исјечку карте Бих обиљежена је и ускотрачна дионица Босански Брод - Дервента -Добој
Престајањем рада ове компаније, изграђена мрежа ускотрачних пруга је прешла у руке Босанско-Херцеговачке Државне Жељезнице (BHStB - Bosnisch-Herzegowinische Staatsbahn / Bosnian-Hercegovinian State Railway.), која је своју мрежу ускотрачних пруга успоставила 1883. год.. Извршеном анексијом Босне и Херцеговине од стране Двојне монархије (05. октобра 1908 год) ова је компанија 02. децембра 1908 год. преузета и преименована у Босанско-Херцеговачке Земаљске Жељезнице (BHLB - Bosnisch-Herzegowinische Landesbahne / Bosnian-Hercegovinian Land Railway).


Ова карта са уцртаним ускотрачним дионицама је из 1914. год. (на њој нису уцртане индустријске и шумске жељезнице)

Жељезничка станица у Дервенти на разгледници са датумом из 1914. год.
Након Првог свјетског рата (1918. год.) ову компанију преузимају Жељезнице Срба, Хрвата и Словенаца (СХС / SHS). Од 1933. год. власник пружне мреже су Југословенске Државне Жељезнице (ЈДЖ / JDŽ), а од 1953. год. Југословенске Жељезнице (ЈЖ / JŽ).


На карти објављеној 1926. год. у „Koch/Opitz“ се види дионица ускотрачне пруге од Дервенте до Добоја (црвено је маркирана путничка а плаво индустријска и шумска траса
 
Жељезничка станица у Дервенти (година снимања и фотограф непознати)
Овдје је вриједно напоменути да је Дервента имала везу и са Славонским Бродом, јер је Босански Брод, пругом нормалног колосијека преко моста на Сави, био повезан са овим градом. Изузетно важно за Дервенту је било и повезивање са Добојом, на тај начин се нашим грађанима по први пут пружила могућност да путују и дубље ка Зеници, Сарајеву итд.. У Дервенти је била и привремено смјештена прва Дирекција краљевских и државних жељезница.

Пруга је као нерентабилна укинута од стране Југословенске Жељезнице 1968. год. Укидањем пруге Омладинска улица у Дервенти у потпуности мијења звој изглед. Господин Савко Пећић ПЕСА на свом блогу објављује једну непознату фотографију, највјероватније из посљедњих дана ускотрачне жељезнице у Дервенти.

Лого Југословенске Жељезнице
Такође непознати снимци жељезнице у Дервенти
Зграда жељезничке станице је потом кориштена у различите сврхе, једно вријеме и као угоститељски објекат. На нашу велику жалост и срамоту, нечијом вољом зграда бива порушена у мирно доба, након посљедњег ратног вихора у нашем крају. Фотографија рушења је објављена у блогу господина Пећића. Тако је и посљедњи траг истријски важне жељезнице потпуно избрисан са лица земље. И мада је историја босанско-херцеговачке ускотрачне жељезнице добро описана у литератури, грађа из тог времена везана за наш град је прилично оскудна и своди се на пар фотографија, најчешће несигурних датума снимања и непознатих фотографа.

Популарни раднички „Ћиро“ - локомотива бр. 185-003, по возном реду ЈЖ за ускотрачне пруге је саобраћала на линији Босански Брод - Дервента (28 км пруге). Ову и сљедеће двије фотографије урадио је господин Charli Lewis, енглески истраживач ускотрачних пруга, и објавио у часопису Narrow Gauge World.
Ово је фотографија уласка „Ћире“ у жељезничку станицу Сијековац 1965. год.

На овој фотографији приказан је пролазак „Ћире“ кроз Сијековац (прије скретања за рафинерију - „пријелаз код Пиваша“)



 
Посљедњи возни ред (за период 26. 05. 1968. - 31. 05. 1969. год)

Мирослав Б. Душанић


Додатак: објављено 26. 05. 2009. год. у Дервентским новинама „Добошар“:

5 коментара:

Savko Pećić Pesa је рекао...

Dragi moj prijatelju, kako je sve na nekim talsnim dužinama. Ja taman razmišljam da nešta oko toga pišem, pa stalno odustajem, za sledeći put,a onda ovako lijepa i iscrpna kratka priča sa dosta fotografija. Ne bih imao šta dodati, osim da su Austrijanci za veliko čudo i danšnje graditeljske poduhvate prugu od Broda do Dervente izgradili za nepuna dva mjeseca.Tako je to bilo nekad sa lošijom tehnikom, a bojlom gradnjom.
Duguješ mi ove ćirine fotose,a ja
ću da pripremim moju priču o ćiri pod nazivom ''Lula duvana do Doboja''

Анониман је рекао...

О комшија,остадох до касно читајући овај прилог о жељезници и гледајући ове лијепе и занимлјиве слике.Гдје се само сјети о томе писати.Пробубио си у мени неку носталгију иако никад нисам ни видио ћиру у Дервенти.Ваљда зато што су нам старији о томе причали
Поздрав!Перо

Анониман је рекао...

Грешка у мом куцању,није пробубио него пробудио.Перо

Миррослав Б Душанић је рекао...

Драги мој Перо,

са годинама човјек се свега сјећа и та сјећања, колико год била лијепа, из дана у дан постају интензивнија и на крају боле...а што се славног „Ћире“ тиче, ту „колају“ многе интересантне догодовштине и наводно истините приче - посебно оне које чушмо при тајним прислушкивању разговора наших очева, вјечитих сезонских радника из наших, „Богу иза леђа“ пасивних крајева. А наши очеви су знали лијепо да зборе...веома често се питам, да ли су они сами себе лагали, онако узпутно, да би олакшали тешки живот „најамног радника“ тамо негдје у далеком Срему, Банату, Барањи Бачкој или некој другој - да ми опростиш на изразу - у сваком случају, туђој „јебивјетрини“...

Нису ни све приче о „Ћири“ и из „Ћире“ ведре, многе од њих су биле трагичне или у најмању руку тужне,али њих се наш човјек нерадо сјећао, као бијаше давно...те заборавило се, или би само одмахнули руком и рекли: „Не поновило се!“.

...има много тога из наших крајева (посебно из наше сеоске средине)вриједно помена...но драги Перо, о томе можда неки други пут...
„Твоја посјета“ ме је пријатно изненадила и обрадовала - надам се да неће бити прва и посљедња...

Остај ми здраво...
Искрен поздрав од Мирослава

П. С.
...пусти грешке у типкању, то је небитно - важно је да ми комуницирамо!!!

Catilustre је рекао...

Emotivo mundo de recuerdos! qué bellas las fotos! y..
Wonderful Spring Poem in the upper entry!!