уторак, 7. фебруар 2017.

Јарослав Ивашкијевич

* 20. фебруар 1894  † 02. март 1980
* * *

Живот
уснулост на дну океана
усред морских звезда

и наоколо стабла
алги на дну мора
птице као рибе
прелећу
љуљушкају се пахуљице снега
пахуље злата у гдањској вотки

цела земља
љуљушка живот и смрт
певало се у песмици

а сада заједно
спавати спавати
на слами давних
жетви јер већ ништа неће наступити
само огромна хармонија
одмора

Јарослав Ивашкијевич



понедељак, 6. фебруар 2017.

Паул Полански: ПЕПЕЉУГИНА ПАПУЧА


ПЕПЕЉУГИНА ПАПУЧА

За једног од мојих рутинских посјета
Племетини, саопћили су ми,
уз каву, да је још једна кућа
спаљена преко ноћи.

Захтијевао сам да видим рушевине.
Вјеровао сам да је с палежом
готово, да људи
сада живе у миру.

Та кућица је стајала осамљена на рубу предграђа.
С друге стране пространих поља
видјела се скупина албанских кућа.
Роми су са страхом гледали у том смјеру.

Била је то мала кућа са свега три собице.
Одјећа и покућство су били разбацани уоколо.
Кров се срушио на под куће.
Ватра је још горјела из дрвених греда.

Док сам се повлачио због несносног
воња горућег смећа,
на стази сам пронашао
једну златну ципелицу с високом потпетицом.

Направио сам фотографију те ципеле,
али је нисам узео.
Знао сам да се та Пепељуга
никада неће вратити

Паул Полански

Саша Скалушевић Скала: РЕКРЕАЦИЈА ПРЕ ПАКЛА


НАПУШТЕНИ РАЈ(АЦ)

Возимо се мини бусом
све је скраћено у нама

пред нама се путеви рачвају
религије преплићу и халапљиво гутају
наше уморне и незаштићене мисли

села су везана за дрвени струјни стуб
да не одлете тамо негде
где ће их људска рука миловати

села су исповраћала болно
излокане путеве поломљени асфалт

зубати коров се цери у ситости
оштар воњ мрше крије се у заседи

Тимок више није онако жут
густ као качамак

избистрило га је наше одсуство
само се још камење и пластичне флаше
пресијавају у његовом току

гледаш чокоте како плачу без суза
змија је напустила овај рај
трули плодови попадали су испод крошње

вино је постало сирће
знање је упила сува земља 
доколица и хлад

Саша Скалушевић Скала
/Преузето из рукописа РЕКРЕАЦИЈА ПРЕ ПАКЛА/

Мирослав Б. Душанић

недеља, 5. фебруар 2017.

Радомир Продановић: СНОП

Са супругом; Врњци, 19. септембар 1940.
СНОП

— Сноп сам.
У појасу ме струка засекло.
Чудо сам —
од две поле сам биће ја.
На рамену ми божури и булке цветају,
у косу ми се уплео звезда рој.
Ја сам непребивена тајна живота,
гле од појаса навише,
за мене, иако моја,
није више крв,
иако медени венац
плету ми челе небесне.
И срп и жетве у мојој су руци,
сејача само да ме обреми треба,
и њива, и безброј зрна сам рој. —

Радомир Продановић
/Преузето из Мирослав Лукић: НЕСЕБИЧАН МУЗЕЈ — Антологија, 8. сажето, измењено, прегледано — коначно издање; Пожаревац 2009. ISBN: 978-86-7315-057-4/

субота, 4. фебруар 2017.

Оливера Гаврић Павић

ПЈЕСМА ВИХОРИ КРОЗ ВРИЈЕМЕ


О вихорењу 50 година
Кад једном угледаш звијезду на небу да сјаји, да лагани повјетарац милује образе топлином која мили кроз времена, знај, то је Вихор који траје у свима нама, без обзира, ко смо и шта смо, гдје живимо и одакле смо, Вихор вихори, да се срцем воли.
Непрекидно, увијек изнова, мислима свјетлост и снагу даје, пјесмом књига да настаје.
Све смо на свој начин, у своје вријеме, некад и сад, пјесмом причу о Вихору стварали која траје и опстаје.

ISBN: 978-99955-631-9-6
Пјесма о мојој соби

                       Посвећено Савку Пећић Песи

моја соба је моја „јасна пољана“
у њој су пријатељи још увијек
дјеца
пекмезом од шљива умазана
и наше мајке још увијек пеку
погаче
за бркате очеве — уморне ораче
на њивама
у мојој соби наши дједови пуне
луле
замотавају дуван у новину
и причају о временима тешким
временима славним
када се понапију — а и то се деси
уз љуту ракију
запјевају хајдучку или бећарски
као некад испред брвнаре
накриве шубаре и прозборе
по коју „масну“
а наше баке од стида „у земљу
да пропадну“
у мојој соби још увијек зидове
иконе красе
и стручак босиљка из баште
и све док не заспим — уморан
и срећан
соба на дуње и папрат мирише
и као из бајке или маште
тихо: „спавај мирно синко“
разлијеже се њежан глас мајке

Мирослав Б. Душанић

Фотографије: Мирослав Б. Душанић

Драгош Калајић: СМАК СВЕТА

Накладни завод Матице хрватске - Загреб

АГРЕСИВНОСТ (фрагмент)

Један од великих знакова времена двадесетог века је феномен квантитативног ширења и квалитативног усавршавања облика и средстава »ирационалне« агресивности. Експанзивна сфера средстава агресивности одавно је превазишла строго милитарне оквире, обухватајући све шире хоризонте »технолошког универзума«, што је довело до промене статуса човека који је све мање корисник, а све више и чешће управо жртва насиља истог универзума; перспективе технолошког универзума воде апокалиптичним исходиштима, у знаку еколошке катастрофе и ишчезнућа људске врсте.

На другој страни, упркос Snowovim тезама о антагонизму »двеју култура«, већи део идеја и праксе »хуманистичке« културе посредно или непосредно подржава ту агресивност »технолошког универзума«, стварајући аналоган феномен прогресивном производњом идеја и дела у знаку насиља. Тако су и идеје, које се супротстављају феномену агресивности, заправо дубоко одређене предметом свог оповргавања: парадоксално, идеали »пацифизма« и »толерантности«, услед свог радикализма, одређеног апокалиптичним перспективама феномена агресивности, такође садрже елементе насиља, упућујући на иста исходишта, јер подразумевају значајна оштећења човека, ништење нагонских порива и људских разлика. Свет у коме су поништене све разлике, у коме су уништене све особености — исто је толико жртва агресивности као и овај свет који пати и умире због сукоба тих разлика и особености. Коначно, и опет парадоксално, крајњи циљ насиља чињених у име разлика и особености подразумева управо исходиште идеала »пацифизма« и »толерантности«: свет без разлика и особености, свет у знаку тријумфа једне особености.

Значајно је да ширење и усавршавање облика и средстава агресивности у култури има за последицу губљење многих формалних и садржајних разлика или распона између њене »основе« и »врха«, између свакодневног живота и »елитних« радионица чија дела и идеје мењају друштво као виртуалности будућности. Та два пола културе, повезана мрежом метастаза агресивности, стварају сад идентична дела и идеје. Често нема никакве битне разлике између чињенице свакодневног живота, забележених у криминалистичкој хроници, и идеја из сфера уметности. Примећује се обртање утицаја, те тако »основа« културе одређује свој »врх«:

Почетком шездесетих година овог века банде малолетника урбаних бабилонија Запада изумеле су нову игру, која почиње радосним покликом: »Let’s bum a bum!« (»Спалимо скитницу!«). Изабрану жртву, обично неку уснулу и немоћну скитницу, поливају бензином, потом на њу бацају упаљене шибице да би је претвориле у урлајућу живу бакљу, да би тако уживали у гротескним покретима живота у агонији, ропцу, смрти. Својевремено, један од ухваћених виновника изјавио је новинарима: »Схватам да то нисмо требали да урадимо. Али, верујте ми, смртно смо се досађивали.« Потом је упитао: »Хоћу ли моћи да сутра идем у школу?« Но већ крајем шездесетих година та окрутна игра добија и своју уметничку глорификацију у делу The Wildsboys Williama Burroughsa, који техником cut-up и визионарским месијанизмом приповеда о »дивљим дечацима«, младим, свирепим педерастима чија побуна руши »белу цивилизацију«, примењајући герилску технику »банди бензина«: »Тог пролећа су банде бензина обилазиле гомиле ђубришта, булевара и тргове града, поливајући све бензином, палећи све људе: млади љупки пар који седи у салончету средње буржоазије, кад! кад!: good by, дечаци бензина упадају унутра и поливају их бензином од главе до пете. . . један фотограм дечака који пали шибицу, излази из групе, полива пар, потом упаљује шибицу марке Swanмладо чисто лице, сурово као ватра прочишћења.«

Пре неколико година извесни се Charles Whitman, студент архитектуре Универзитета у Тексасу, попео са својим снајпером на торањ campusa након што је убио своју мајку и жену. Са торња је ранио тридесет а убио петнаест случајних пролазника. Али, то је само један пример, једно име, у низу примера и имена моде пуцања по гомили, насумце. Масовно згражање које изазива та мода разумљиво је али неоправдано ако се има у виду да је »надреализам« постао један од основних и признатих садржаја модерне културе, од њених »pantheona«, од музеја и антологија, до масовних комуникација, где се потрошња стимулише »надреалистичким« језиком. Наиме, својевремено је оснивач »надреализма«, André Breton, дефинисао »савршени надреалистички чин« у следећим терминима: »изаћи на улицу са револвером, и пуцати насумце по гомили.«

Криминалистичке хронике бележе све учесталија убиства »без разлога«. Није забележено да је иједан од тих убица читао Andrea Gidea, који је створио први, литерарни модел »безразложног чина«, по коме његов јунак убија непознатог путника »без разлога«, бацивши га из воза у покрету. Та коинциденција осветљава и чињеницу кидања веза уметности и друштва, те тако уметност не одређује више будућност друштва већ, попут медијума, слути догађаје будућности.

У време рађања филма Guillaume Apollinaire пише визионарску, »црнохуморну« причу о ствараоцима »натуралистичког филма« у коме тече права крв, у коме глумци падају да се више никад не дигну. Данас је та визија постала окрутна стварност, чије је име »snuff movies«, »филмови смрти«, дакле филмови у којима се куршуми и бодежи заривају у жива тела, у права срца, доносећи истинску смрт. Филмови те вампирске кинематографије, приказивани у тајним клубовима, доносе својим творцима огромне зараде високим ценама експлоатације (две стотине долара за улазницу) и уштедама на трошковима снимања: обећани хонорари не исплаћују се мртвим глумцима. Сахрана је јефтина: тела мртвих бацају се на ђубришта, као што је то учио Buñuel у филму Los Olvidados.

Лара Дорин: БИРАМ ДА СЕ СЕЋАМ


БИРАМ ДА СЕ СЕЋАМ

Једном давно,
када ништа постојало није,
ја сам те измислила...

Једном давно, када ничега било није,
у ону књигу, што је сигурно има,
уписао си пар речи о нама...

И прва реч била је Светло
И писао си тако, као да јесте...

Видим те како обилазиш око мог живота,
и тражиш да бирам.

Бирам да се сећам...

Лара Дорин

Фотографије: Мирослав Б. Душанић

петак, 3. фебруар 2017.

Валентина Терзић: Изађи на светлост...


Изађи на светлост
покажи се у ноћи
под  уличним фењерима
да наслутим само
да те разобличим
коначно
и презрем у свом болу
и понижењу.

Изађи на светлост
и раздани моју срџбу
моју праслику себе саме
да поново вратим.

Изађи на светлост
и покажи
да си нико и ништа
и да се тобом потиру ноге
преподобних Јего.

Изађи на светлост
и покажи се у ноћи
у којој би Предан
шта више
Самог себе предавши
и разбиј се о камен
што је постао јастук
за будне Њега ради

Валентина Терзић

Фотографије: Мирослав Б. Душанић

Преузето из <ГРЧКА СВЕСКА>


* * *

ДА напишем песму
Налик на овај талас
Што обалу дотиче и
На језику мора оставља
Поруку

У сјајним капљицама
Твог погледа отвара се
Иза тог сјаја
Простор песме свеколике

Мисао
Лута пучином

Мирослав Тодоровић

Фотографије: Мирослав Б. Душанић

Душан Стојковић: ЈА

ЈА

Ја – реч наглавце на избочном зиду.
Ја – ако можда ипак.
Ја – озидано време.
Ја – жирафа у пламену да ли на рамену.
Ја – скочица смртица.
Ја – ондулирано нестајање.
Ја – заноктица живота.
Ја – трепавица Сунца.
Ја – НеЈа.
Ја – просуто месечево млеко.
Ја – загрцнуто небо.
Ја – водојажа жедне звезде.
Ја – јара мрака.
Ја – јаре вртоглава срка.
Ја – тионми.
Ја – Ја.

Душан Стојковић

Слике Милан Ђокић

четвртак, 2. фебруар 2017.

Искрено патриотски од Власте


КРАЈ СРБИЈЕ
   
     "Дан који није требало да сване."

Све је било склоно паду,
стари деспот Ђурађ
није више видео наду,
затворен у смедеревске куле
попут буле,
чекао је турско ђуле.

Шта је могао,
споља све јачи таласи Дунава,
унутра Бранковићи
на Бога хуле,
једни хоће под Турке,
други под Угаре.

Полако, тамнио је
и последњи жар,
претварајући се у угарак,
срце више бој не бије,
угасило се светло Србије.

Власта Младеновић

Катарина Баћевић: ЧАРОБНИ СВИЈЕТ

четвртак, 12. јануар 2017.

Кратко јављање

Дио моје библиотеке
Захваљујем свим пријатељима на лијепим жељама и честиткама за празничне дане. У посљедње вријеме све ме мање има у виртуелном свијету, а искрено речено и у стварном сам све тиши. Али вјерујте ми, нисам Вас заборавио, сваким даном мислим на све Вас. Од срца Вас поздрављам у нади да ћу ускоро бити чешће с Вама...


Дио моје библиотеке
Библиотека

Библиотека
Моја — моја јава и сан.
Мој пут и дан.

Веселинка Стојковић



Дио моје библиотеке